چالش برند

مجموعه مگاپارس به عنوان اولین گرین مال ایران با حدود یک هکتار بام سبز، از مدرن‌ترین پروژه‌های ساختمانی در ایران می‌باشد که از کاربری‌های مختلف شامل پارکینگ، واحدهای تجاری، اداری، فرهنگی (سالن های سینما، تئاتر و کنسرت) تفریحی، ورزشی (بولینگ، بیلیارد، پاتیناژ و بازی های کودکان) و فضاهای سبز قابل تردد تشکیل شده است. این مجتمع در قلب تهران، منطقه شریعتی، خیابان معلم واقع شده و با معماری ویژه، یکی از اولین پروژه‌های ساختمانی است که پیش از معماری بنا، برای آن هویت طراحی شده است. در فاز پژوهش این پروژه، فواید و خواسته‌های گروه مخاطبان اصلی یعنی 1. مردم منطقه (از پاسداران تا مرودشت)، 2. خریداران واحدهای تجاری و 3. مغازه‌داران، از طریق انجام مصاحبه‌های عمیق اکتشافی استخراج شد. طی این پژوهش دریافتیم که نیاز به وجود فضای سبز برای مردم منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما با توجه به اطلاعات جغرافیایی، این منطقه دارای فضای سبز محدودی است. از سویی دیگر مغازه‌داران به فوایدی نظیر برق ارزان‌قیمت و دسترسی آسان به آب اشاره ‌داشته‌اند. بر اساس این اطلاعات، هویت مجتمع مگاپارس در مسیر ارائه فواید به مخاطبان هدف طراحی گردید.

تجربه حاصله

در فاز استراتژی، هویت مجتمع تجاری تفریحی مگاپارس به گونه‌ای طراحی شد که بر ایجاد فضای سبز و بهره‌وری انرژی تمرکز داشته باشد و به طیف فواید مورد انتظار گروه‌های هدف پاسخ دهد. بنابراین معماری بنا بر مبنای هویت آن توسط شرکت معماری ZAV Architects طراحی گردید. در این طرح سقف مجتمع به صورت یک تپه با یک هکتار فضای سبز به صورت بام طراحی گردید و آبشاری به ارتفاع 11متر و به عرض 23 متر در نظر گرفته شد. استفاده از عناصری مانند پوشش گیاهی و آبشار در طراحی ساختمان علاوه بر ایجاد فضای سبز برای مردم منطقه تداعی‌گر طبیعت در دل شهر بود و حس یک محیط طبیعی را ایجاد می‌کرد. از طرفی با طراحی مکانیزم آبیاری مدرن و به کار گیری پنل‌های خورشیدی برای تامین برق مجتمع به سایر فواید خواسته شده از سوی مغازه‌داران پرداخته شد. شعار مجتمع مگاپارس که برگرفته از هویت مجتمع است؛ اینگونه طراحی گردید: “مگاپارس، سبز مدرن خاص” این شعار به شکلی هوشمندانه در بخش‌های مختلفی از معماری بنا قابل لمس و درک است. این پروژه که بر ایجاد ساختمان های پایدار و سازگار با محیط زیست با استفاده از مصالح محلی و تکنیک‌های ساخت‌وساز سنتی متمرکز بود؛ در سال 1397 از سوی سازمان ملل به عنوان مدرن‌ترین و سبزترین پروژه در خاورمیانه شناخته شد و جوایز بسیاری دریافت کرد؛ از جمله این جوایز :  جایزه معماری برتر (Architizer A+ Awards) در حوزه معماری پایدار  نامزد معمار ی برتر در منطقه خاورمیانه Middle East Architect))  دریافت جایزه بین المللی بنیاد انرژی جهانی  پروژه برگزیده در توسعه خدمات عمومی این جوایز نوآوری و نواندیشی را در طراحی و معماری این مجتمع تائید می‌کنند و اهمیت طراحی و خلق هویت در معماری بنا قبل از شروع ساخت آن را آشکار می‌سازند. ما در آژانس برندسازی THE امیدواریم نگرش هویت محور در جامعه و فرهنگمان گسترش یابد به طوریکه متخصصان تمامی صنایع، با تقویت طرزفکر هویت محور، دست به خلق محصولات و خدمات ماندگار بزنند.

راه حل‌های بصری برند

در پروژه مگاپارس با توجه به معماری خاص مجموعه، لوگو نیز به نحوی دیزاین شد تا بازنمایی از معماری آن باشد با فرمهای سبز و بدنه شیشه ای مگاپارس و لوگوتایپ ساده انگلیسی. بیلبوردهای سه گانه ای نیز در راستای پیش فروش واحدهای مگاپارس دیزاین و در سطح شهر تهران اکران شد که با توجه به شعار “سبز، مدرن، خاص” و طراحی خاص معماری، مورد توجه سرمایه‌‌گذاران و خریداران قرار گرفت.