چالش برند

نوین کتاب گویا، اولین ناشر کتاب‌های صوتی در ایران می‌باشد که فعالیت خود را از سال 1386 آغاز نمود. طی یک دهه اخیر، روند استفاده از کتاب‌های صوتی با رشد قابل توجهی رو به‌رو گردید و این رشد سریع، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی پیش‌روی نوین کتاب قرار داد. به عنوان مثال حجم بازار استفاده از کتاب صوتی روند صعودی داشت و همین موضوع سبب شد تعداد بازیگران زیادی نیز به این حوزه ورود کنند. پلتفرم‌های توزیع کتاب (مانند فیدیبو و طاقچه)، از جمله بازیگران جدیدی بودند که به صنعت نشر ملحق شدند. بنابراین، اگر بخواهیم با نگاه 5 نیروی رقابتی پورتر به این بازار نگاه کنیم، چالش اصلی نوین کتاب را می‌توان اینگونه بیان کرد: ظهور پلتفرم‌های توزیع کتاب و کاهش قدرت ناشر در برابر توزیع‌کنندگان به دلیل انجام فعالیت‌های سنگین برندسازی از سمت این نوع توزیع‌کنندگان. افزایش رقابت در بازار به دلیل دیواره ورود پایین در صنعت نشر کتاب‌های صوتی ** هر دو نیرو (افزایش رقابت و قدرت بالای چانه‌زنی توزیع‌کننده) باعث کاهش شدید سودآوری در این برند گردیده بود.

تجربه حاصله

پژوهش برند در این پروژه، سه موضوع اساسی را آشکار نمود: اولاً همان‌طور که در مورد کتاب، ترجمه و چاپ ضعیف باعث آزردگی خواننده می‌گردد، در این بخش هم (کتاب صوتی) گویندگی و موسیقی ضعیف جذابیت استفاده از کتاب صوتی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. ثانیاً بررسی رقبا نیز نشان داد که بخش قابل توجهی از آن‌ها امکانات کافی برای ایجاد کتاب‌های صوتی را نداشته و کیفیت خروجی آن‌ها (گویندگی و موسیقی) برای شنوندگان مطلوب نمی‌باشد. ثالثاً مصرف‌کننده نهایی هیچ شناختی نسبت به برندهای تولیدکننده این نوع کتاب‌ها نداشته و تصمیم‌گیریش صرفاً بر اساس تجربه کاربری و پیشنهاد در نرم‌افزارهای توزیع کتاب می‌باشد. بر اساس اطلاعات بازار و بررسی شرایط داخلی برند، دو تصمیم مهم در حوزه استراتژی برند نوین کتاب اتخاذ گردید: تاکید بر خاستگاه برند به عنوان اولین برند تولیدکننده کتاب‌های صوتی در ایران تعیین شخصیت برند نوین کتاب بر اساس این موضوع که این انتشارات، در تولید آثار خود از بهترین گویندگان و موزیسین‌ها استفاده نموده و تجربه فوق‌العاده‌ای به مخاطب خود ارائه می‌نماید. نوین کتاب یک برند کتاب باز بوده که به فرآیند تولید کتاب آگاهی کامل دارد. پس از طراحی استراتژی برند و گایدلاین هویت بصری، یک کمپین تبلیغاتی برای ایجاد آگاهی از برند و افزایش کیفیت ادراک شده، طراحی و اجرا گردید. از آنجا که فرآیند برندسازی هیچ انتهایی ندارد، پیشنهاد می‌گردد این برند معظم با استفاده از کمپین‌های ارتباطی مستمر اولاً آگاهی از برند خود را افزایش داده و ثانیاً با استفاده از ابزارهایی مانند کوچینگ و منتورینگ برند، میزان درگیری مخاطبین با برند خود را ارتقا دهد.

راه حل‌های بصری برند

در ابتدای مسیر، با اصلاح دیزاین لوگوتایپ فارسی و انگلیسی و اصلاح جزئی لوگو به بهتر دیده و خوانده شدن برند کمک شد. در ادامه نیز با دیزاین پترن پویا با استفاده از عناصری مانند لوگو، هدفون، کتاب، آیکون نمایش و … با فرمهای روان خطی، سعی شد تا کارکرد برند را به عنوان عنصری که به مخاطب کمک میکند تا کمی از محیط فاصله بگیرد و به حالت غرقه‌گی برسد معرفی کند. ساختار کاتالوگ چاپی و دیجیتال، فرمت کاور دی وی دی ها، پک شات ویدئوها، ساختار اینستاگرام و دیگر نقاط تماس نیز طبق دیزاین های جدید طراحی و ارائه شد.

پخش ویدیو