شعار برند (Tagline) عبارت کوتاهی است که در راستای هویت برند و ترغیب، اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و به عبارتی برند را تعریف می‌کند.
اجازه بدهید در همین ابتدا حساب تگ‌لاین را از اِسلوگان (Slogan) جدا کنیم. اسلوگان شعاریست که در راستای پیشبرد اهداف هر کمپین به کار گرفته می‌شود. یک برند برای هر کمپین خود می‌تواند اسلوگان‌های متمایزی داشته باشد اما تگ‌لاین برند جزیی از امضای برند به حساب می‌آید.
هرچند ممکن است برندها به دلایل مختلف وسوسه شوند که تگ‌لاین برند را تغییر دهند اما پیشنهاد می‌کنیم که به شدت با این احساس مقابله و از این کار پرهیز کنند. چرا که اگر تگ‌لاین برند، ویژگی‌های یک شعار خوب را داشته باشد نه تنها لازم نیست که تغییر کند که نباید هم به راحتی تغییر کند!

 

تگ‌لاین خوب تگ‌لاینی است که …

از زاویه نگاه برندسازی می‌توان ویژگی‌هایی که در زیر آمده است را برای یک شعار خوب درنظر گرفت:
هویت محور باشد
به درک بیشتر شخصیت، ویژگی و جوهره‌ی برند کمک کند
برند را از رقبایش متمایز کند
در راستای ارتقاء ارزش ویژه برند باشد
قابلیت ماندگاری در ذهن را داشته باشد
از صنایع ادبی، به جا و درست استفاده کرده باشد
به عبارتی تگ‌لاین هویت‌محور قصد ندارد در بازار امروز که به سرعت از محصولات مشابه انباشه می‌شود، حاوی این پیغام به مشتریانش باشد که برند در حال فروختن چه محصولات یا ارائه چه خدماتی است بلکه تگ‌لاین هویت‌محور، هوشمندانه از فرصتی که دارد برای ایجاد تمایز استفاده می‌کند و به مخاطبان می‌گوید که این برند چه جور هویتی دارد!
بنابراین فلسفه‌‌ی نگارش تگ‌لاین هویت‌محور به صورتی است که یا هویت برند را معرفی ‌کند یا از زبان شخصیت برند حرف بزند. هرچند در نگارش و انتخاب نهایی تگ‌لاین برند هدف اصلی این است که روز به روز تعداد بیشتری از مخاطبان برند پی به فلسفه‌ی تگ‌لاین برند ببرند اما اشتباه است که صاحبان یک کسب‌وکار انتظار داشته باشند که مخاطبانشان در اولین برخوردها با تگ‌لاین، فسلفه‌ی آن برند را به طور کامل درک کنند.

آنچه در ابتدا مهم است آن است که مخاطب حس خوبی از تگ‌لاین بگیرد و به مرور زمان با تکرار شعار برند در برنامه‌های ارتباطی برند، می‌توان سنجید که چه تداعی و حسی در ذهن مخاطبان ساخته شده است.

مختلف از جمله استراتژیست برند، مدیر خلاقیت، مدیر هنری، کپی‌رایتر، مدیر برند، مدیر پروژه و… در راستای بریف استراتژی و هویت برند شکل گرفته باشد، تداعی‌ای که در ذهن مخاطبان ایجاد شده به آن تصویری که برند خواهان ایجاد آن بوده است، نزدیک خواهد بود.

 

تگ لاین‌های خوش‌آهنگ اما ناشیانه و مضر!

دانش و تجربه‌ی ما در آژانس برندسازی THE نشان می‌دهد به پشتوانه‌ی ادبیات و بستر فرهنگیمان در ایران تگ‌لاین‌هایی که از وزن و قافیه برخوردار باشند محبوبیت بیشتری در بین کارفرماها و همینطور مردم دارند اما به جد توصیه می‌کنیم که اگر دلتان برای برندتان می‌تپد اما بندبازی بلد نیستید از راه رفتن روی این لبه‌ی باریک بپرهیزید. سلیقه و طبع شاعرانه و رویکرد ادیبانه و طنازانه‌ شما می‌تواند به ضرر برندتان تمام شود!

تکرار (Repetition)  فقط یکی از انواع آرایه‌های ادبیست که می‌توان در نوشتن شعار از آن بهره برد و نباید به هیچ وجه با چشم‌پوشی از هدف، شخصیت و هویت برند، شیفته‌ی وزن و قافیه شد. بنابراین یک شعار آهنگین به معنای شعار خوب برای یک برند نیست اما یک شعار آهنگینِ مبتنی بر هویت برند می‌تواند شعار خوبی برای برند شما باشد (البته بشرطها و شروطها!)

 

نمونه‌هایی از شعارهای طراحی شده در آژانس برندسازی THE

202؛ زندگی به سبک نو

صنایع غدایی مکنزی: این مکنزیست، لحظه‌ها را باید زیست

برنامه تلویزیون در شهر: با ما در شهر بمانید!

گروه صنعتی سرکان: تجربه‌ای معتبر

خوشبخت، در کنار هم

جابار: این جا بار شماست

اتوسرویس زنجیره‌ای کارکوک: با کارکوک کوک باش و کارا

صنایع غذایی ناصر: راز تازگی، رمز خوشمزگی

دوغ فایدا: دوغ خوب، فایدا داره

منطقه آزاد ارس: داستان یک رود

پاکینجا: آدرس پاکی لباس

نوشیدنی انرژی‌زا لایف استار

LifeStar: Stars Change Life

عطر کازالوکا:

Casalouka: cause to look

نوشیدنی‌های بناوان: بناوان، سلامت می دهد

بارسان4818: من بار را مهربانم

بنیاد غیردولتی سپاس لحظه حال: این قلب بی‌نهایت

منطقه آزاد ماکو: ماکو، سرزمین چهارسو

مجتمع تجاری مگا پارس: مگا پارس؛ سبز، مدرن، خاص

آژانس برندسازی THE:

The; Identifies you!

هواپیمایی اطلس جت: خانه امن شما در آسمان!

لوازم خانگی بلانتون: هنر خانواده بودن / The Art of Being Family

و …

Subscribe
Notify of
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش همه‌ی دیدگاه‌ها